Razem pokonamy bariery!

 

Od 1 marca 2024r. rozpoczyna się rekrutacja do projektu unijnego.

Tytuł przedsięwzięcia „Razem pokonamy bariery!”

Numer przedsięwzięcia- 2023-1-PL01-KA122-SCH-000146232

Dofinansowanie projektu z UE-132 823,84 zł

Miejsce szkolenia-Malaga (Hiszpania)

Termin szkolenia-I termin-01.07-05.07.2024r. oraz II termin-05.08-09.08.2024r.

 

Cel projektu

Głównym celem mobilności będzie nabycie przez nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących oraz zawodowych nowych kompetencji oraz umiejętności w pracy z uczniami z zespołem Aspergera i autyzmem.

Poprzez udział w mobilności nauczyciele Technikum udoskonalą swój warsztat pracy, poznają nowe techniki pracy z uczniem z Zespołem Aspergera oraz autyzmem, dowiedzą się więcej na temat trudności społecznych i w zakresie komunikacji u tych uczniów. Ponadto istnieje również potrzeba poznania europejskich standardów nauki i podnoszenia kwalifikacji przez udział kadry dydaktycznej w projekcie mobilności, potrzeba podniesienia umiejętność w zakresie syntezowania wiedzy teoretycznej z praktyczną przez nauczycieli; podniesienia kompetencji nauczycieli na rynku europejskim, potrzeba udoskonalenia metod pracy oraz kształcenia językowego w szkole, oraz wypracowania ulepszonych narzędzi pozwalających na osiąganie i standaryzowanie zupełnie nowych umiejętności;potrzeba weryfikacji adekwatności istniejących procedur w stosunku do zakresu działań merytorycznych oraz potrzeba wypracowania ulepszonych narzędzi pozwalających na osiąganie i standaryzowanie zupełnie nowych umiejętności

Odbiorcy projektu

Projekt jest skierowany do kadry nauczycielskiej Technikum im. Wisławy Szymborskiej w Częstochowie Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Katowicach w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Rekrutacja

Rekrutacja do projektu odbędzie się w następujących etapach:

1. Powołanie przez Dyrektora komisji rekrutacyjnej.

2. Poinformowanie potencjalnych uczestników o założeniach projektu oraz warunkach udziału: zorganizowanie spotkania informacyjnego dla potencjalnych uczestników projektu.

W dniach 1.07-5.07.2024r. grupa 8 nauczycieli naszego Technikum odbyła szkolenie zagraniczne „Razem pokonamy bariery!” w Maladze. Szkolenie odbyło się w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Podczas szkolenia nasza kadra nauczycielska nabyła nowe kompetencje oraz umiejętności w pracy z uczniami z zespołem Aspergera i autyzmem. Nauczyciele poznali nowe techniki i narzędzia pracy z uczniem z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, rozwinęli

umiejętności motywowania ucznia do samodzielnej nauki, poszerzania zainteresowań oraz uatrakcyjnienia zajęć lekcyjnych, aby zapobiegać problemom z dyscypliną, niską frekwencją i przerywaniu edukacji przez młodzież . Oprócz tego nauczyciele rozwinęli cechy przedsiębiorczości (efektywność, operatywność, przebojowość, ekonomia), które ułatwią pracę z uczniami,

Nasza kadra nauczycielska zwiększyła poczucie pewności siebie przez pracę w środowisku międzynarodowym, przełamywanie bariery językowej i różnic kulturowych. Oprócz zajęć uczestnicy mieli okazję zwiedzić Malagę i zabytki tego miasta m.in. Picasso Museum, Alcazaba i Jorge Rando Museum. W rocznicę śmierci generała Władysława Sikorskiego uczestnicy udali się na Gibraltar i zapalili znicz oddając hołd poległym. Wszyscy nauczyciele otrzymali certyfikaty poświadczające ich udział w szkoleniu.

II grupa uczestników odbyła szkolenie w dniach 05.08-09.08.2024r.

Rezultaty przedsięwzięcia:

Uczestnicy skorzystali z efektywniejszego i merytorycznie bogatszego szkolenia ,które usprawniło warsztat pracy nauczycieli i podniosło ich kompetencje zawodowe oraz uzupełniło wiedzę w zakresie pracy z uczniem niepełnosprawnym -Zespół Aspergera oraz autyzm. Szczególnie ważnym elementem było otrzymanie certyfikatów potwierdzających zdobyte umiejętności przez nauczycieli. Osoby te poznały nowe metody pracy z uczniem niepełnosprawnym, dowiedzieli się jak sobie radzić i pomóc zachowć tym osobom oraz wymienili doświadczenia z nauczycielami z innych krajów. Ich kompetencje zostały uznane poprzez wydanie certyfikatów potwierdzających udział w projekcie , zdobytą wiedzę i doświadczenie. Wyjazd wpłynął motywująco na nauczycieli , by zechcieli pogłębić umiejętności zawodowe i językowe Wszyscy nauczyciele uczestniczący w projekcie:- podnieśli poziom wiedzy o zagadnieniach społecznych i językowych,- poszerzyli wiedzę na temat kultury krajów iberyjskich, zdobyli informacje na temat pracy z uczniem z ASD oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych,- poznali strategie i narzędzia pozwalające zwiększyć motywację uczniów do nauki, promować i wzmacniać umiejętność efektywnego uczenia się,- udział w mobilnościach wpłynął na rozwój kompetencji kulturowych uczestników: wyjazdy zagraniczne wykształciły tolerancję, akceptację i otwartość na inne kultury. Mobilność pozwoliła nie tylko poznać kulturę i historię kraju goszczącego, ale przede wszystkim przełamała stereotypy, pozytywnie wpłynęła na rozwój kompetencji osobistych i wzmocniła ich samoocenę, rozwinęła umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresujących w zupełnie nowym otoczeniu,- uczestnicy rozwinęli cechy osobowościowe takie jak: kreatywność, przedsiębiorczość, komunikatywność,- uczestnicy rozwinęli umiejętności analityczne, praktyczne i umiejętności współpracy w grupie,- poprawili umiejętności w zakresie korzystania z narzędzi i technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz nabytych nowych doświadczeń związanych z techniczną obsługą projektu: wypełnianie dokumentów, raportów uczestnika, tworzenie prezentacji multimedialnych,- udoskonalili znajomość języka angielskiego oraz hiszpańskiego,- poszerzyli swoją wiedzę na temat możliwości, które stwarza program Erasmus+, poznali akcję KA1, zasady udziału, możliwości składania wniosków, wyjazdów pracowników szkoły i rodzaje zasady udziału i rodzaje finansowanych projektów.