Chcemy doskonalić się zawodowo.
ZREALIZOWANA PRAKTYKA ZAWODOWA W SŁONECZNEJ GRECJI
Od 11 grudnia 2023 roku Technikum im. Wisławy Szymborskiej w Częstochowie
Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Katowicach
rozpoczęło realizację projektu "Chcemy doskonalić się zawodowo"
o numerze 2023-1-PL01-KA122-VET-000146417
realizowanego ze środków w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Dofinansowanie projektu z UE: 111 006,43 PLN
Projekt zakończył się 10 grudnia 2024 r.
Projekt zakładał organizację wyjazdu 10 uczniów Technikum do Grecji (Paralia/Katerini) na 10-dniowe praktyki zawodowe w terminie 9-20 września 2024 r.
Celem głównym było zwiększenie kompetencji zawodowych uczestników oraz przygotowanie ich do przyszłego zatrudnienia na rynku pracy, zarówno w Polsce, jak i na rynku europejskim. W ramach praktyk, uczniowie mieli okazję zdobyć nowe kwalifikacje zawodowe oraz rozwinąć umiejętności, które zwiększają ich konkurencyjność na rynku pracy.
|
Kolejnym kluczowym celem projektu było rozwijanie postaw przedsiębiorczości wśród młodzieży, co miało na celu przygotowanie ich do samodzielnego działania w środowisku zawodowym oraz zachęcenie do podejmowania inicjatyw w przyszłości.
Program praktyk obejmował zadania dostosowane do profilu uczniów, które pozwalały na bezpośrednie zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
![]() |
![]() |
![]() |
Miejsce praktyk dla 8 uczniów technikum kształcących się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych : H.D. Knowledge & Practice Single Member P.C. Honorata Domachowska – restauracja Lava’s w Paralia, Grecja.
Miejscepraktyk dla 2 uczniów technikum kształcących się w zawodzie technik usług fryzjerskich: Palatsidou Kos. Dimitra – salon fryzjerski „Xara” w Katerini, Grecja.
![]() |
![]() |
![]() |
Realizacja projektu otworzyła nowe możliwości zawodowe dla uczestników, umożliwiając im bezpośredni kontakt z międzynarodowym rynkiem pracy. Uczniowie zdobyli doświadczenie, które zwiększa ich szanse na zatrudnienie w Polsce oraz w innych krajach europejskich. Dodatkowo, projekt pozwolił uczestnikom poznać grecką kulturę, co poszerzyło ich horyzonty, umiejętności interpersonalne oraz otwartość na różnorodne środowiska zawodow.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Poprzez realizację tego projektu, zwiększyło się doświadczenie i rozszerzyła wiedza i umiejętności naszych uczniów w obszarze nauczanych zawodów. Realizacja projektu pozwoliła jego uczestnikom podnieść swoje kompetencje i uzupełnia wiedzę o rynku zawodowym, a także zwiększyła szanse zawodowe osób o mniejszych szansach. Uczniowie (10 osób) otrzymali certyfikaty uczestnictwa w stażu zagranicznym, które potwierdzają˛ uzyskanie nowych: wiedzy, umiejętności i doświadczenia (Europass) i wzbogacili - rozszerzyli swojego CV o uzyskane certyfikaty. Na podstawie odbytej mobilności, stworzyli oni również własne biznesplany ocenione pozytywnie przez nauczyciela przedsiębiorczości. Uczestnicy, po zakończonych zajęciach językowych, kulturoznawczych oraz przygotowaniu pedagogicznym, otrzymali zaświadczenia potwierdzające ich udział w w/w zajęciach przygotowujących do wyjazdu za granicę. 1 opiekun oraz 2 osoby uczestniczące uzyskały certyfikaty potwierdzające udział tych osób w mobilności. Osoby uczestniczące w wizycie przygotowawczej, otrzymały certyfikaty potwierdzające odbycie oraz realizację celów tej wizyty. Wyjazd za granice˛ wpłynął motywująco na 10 uczestników - uczniów Technikum, by chcieli stale pogłębiać umiejętności zawodowe i językowe:
- poznali oni nowe metody pracy w swoich zawodach,
- rozwinęli cechy przedsiębiorczości,
- pozytywnie wypełnione ankiety samooceny uczestnika oraz ankiet oceny pracodawcy podczas mobilności,
- zwiększyli umiejętności posługiwania się językiem obcym,
- osiągnęli pozytywne nastawienie do inwestowania w siebie, motywacje˛ do dalszego kształcenia, zaradność, pewność siebie,
- zwiększyli szanse na rynku pracy w znalezieniu pracy,
- nauczyli się skutecznej komunikacji i współpracy w zespole międzynarodowym,
- poznali możliwości finansowania, jakie daje program FERS,
- zwiększyli wiedzę o kulturze kraju przyjmującego, a dzięki przekazaniu zdobytej wiedzy, doświadczenia i umiejętności innym uczniom podczas oddzielnych lekcji pokazowych w każdym zawodzie, wzbudzili oni w pozostałych uczniach Szkoły motywację do samodoskonalenia się i chęć udziału w projektach europejskich, o czym świadczą przeprowadzone ankiety wśród społeczności uczniowskiej Technikum.
Rezultaty końcowe i opracowane materiały zostały przekazane nauczycielom praktycznej nauki zawodu do wykorzystania na lekcjach praktycznych. Do przedmiotu Dodatkowe umiejętności dla uczniów klas V Technikum zostały dołączone treści pod nazwą ”Europejskie innowacje zawodowe”, które obejmują wiedzę i praktykę zdobytą podczas mobilności wraz z filmem edukacyjnym promującym merytoryczne obszary zawodów w ich wykonywaniu za granicą. Pedagog oraz Psycholog szkolny podczas pracy z uczniami, którzy nie uczestniczyli jeszcze w mobilnościach, a posiadają orzeczenia i opinie, wykorzystują zgromadzone materiały projektowe w celu zachęcania tych uczniów do zgłaszania się do udziału w podobnych przedsięwzięciach.
DODATKOWE INFORMACJE O DZIAŁANIACH ZREALIZOWANYCH W PROJEKCIE:
Podczas realizacji projektu Szkoła zapewniła uczestnikom przygotowanie językowe - uczniowie uczęszczali na kurs języka greckiego wraz z zajęciami kulturoznawczymi (30 godzin), na których uczestnicy poznali zwyczaje, tradycje oraz historię goszczącego kraju. Dodatkowo odbyły się˛ zajęcia pedagogiczne w wymiarze 4 godzin, na których uczestnicy odbyli kurs BHP, zapoznali się również z zasadami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i omówiono regulamin udziału w projekcie i ogólne zasady postepowania w sytuacjach kryzysowych. Ze wszystkich zajęć przygotowawczych uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające ich udział w w/w zajęciach. Z funduszy wsparcia włączenia dla organizacji przeprowadzono zajęcia z psychologiem dla uczniów o mniejszych szansach (2 osoby po 10 godz. każda), w celu przygotowania tych osób do radzenia sobie ze swoimi trudnościami w obcym kraju, podczas praktyki i obcowania z osobami mówiącymi w innym języku. Osoby z mniejszymi szansami miały również możliwość indywidualnych spotkań ze swoim wychowawcami klas.
W maju 2024 r., przed wyjazdem uczniów na mobilność, odbyła się wizyta przygotowawcza pracowników Technikum w miejscach mobilności zagranicznej oraz miejscach zakwaterowania uczestników.
Podczas wizyty przygotowawczej zostały ustalone kwestie organizacji mobilności, sposób realizacji programu praktyk, a także sprawdzone zostały miejsca zakwaterowania uczestników. Zostały również omówione szczegółowe zasady przygotowania miejsc praktyki i zasad pracy osób ze szczególnymi potrzebami – 2 uczestników. Przy okazji ustalono szczegółowy podział ról i zadań między instytucją wysyłającą – Techniku, a instytucjami przyjmującymi – H.D. Knowledge & Practice Single Member P.C. Honorata Domachowska, która zapewniała realizację praktyk w gastronomii oraz Palatsidou Kos. Dimitra „Xara”, który zapewniał realizację praktyk fryzjerskich.
![]() |
![]() |
![]() |
Uczestniczki wizyty przygotowawczej ze strony Technikum uznały, że ustalenia te będą sprzyjały prawidłowej realizacji praktyk dla wszystkich uczestników, również osób ze specjalnymi potrzebami. Osoby, które odbyły wizytę przygotowawczą otrzymały certyfikaty potwierdzające ich udział w tym wyjeździe.